perjantai 29. huhtikuuta 2005

Ehtoollinen

Ruotsalainen sananjulistaja Peter Kujala puhuu meille tässä kirjoituksessaan ehtoollisesta.

Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Matt.26:26-28.

Ehtoollinen on yksi niistä hyvin harvoista rituaaleista, mitkä Jumala on sanassaan suoraan käskenyt meidän tehdä. Siten ehtoollinen on tärkeä osa uskonelämässä.

Ehtoollinen on symbolista toimintaa, missä uskovainen tunnustaa uskonsa syntien anteeksiantoon Jeesuksen veren kautta ja myös uskonsa Jeesuksen ruumiiseen, joka uhrattiin meidän rikkomuksien takia. Tämä tarkoittaa: silloin kuin sinä juot viinin sinä samaistat tämän viinin, että se on Jeesuksen veri sinun edestäsi vuodatettu. Silloin kun sinä syöt leivän sinä samaistat sen olevan Jeesuksen ruumis sinun edestäsi ristillä uhrattu. Ehtoollinen on siten tapahtuma, missä sinä tunnustat uskosi, missä sinä samaistat itsesi siihen, mitä Jeesus teki puolestasi ristillä.

Asia on myös niin, että uskovaisen syntinen luonto tuli - niin kuin sana sen sanoo - ristiinnaulituksi yhdessä Jeesuksen ruumiin kanssa. Tämä merkitsee sitä, että uskovaisen synti ja myös synnin seuraukset, kuten kaikki sairaudet, tulivat kannetuiksi Jeesuksen ristiinnaulitussa ruumiissa. Eli uskovainen samaistaa, että ehtoollisessa hänen syntiluontonsa sairauksineen tuli ristiinnaulituksi Jeesuksen ruumiissa. Ja tämä merkitsee sitä, että sinä voit tässä sinun ehtoollisesi uskon- ja samaistumisen tunnustuksessa ottaa vastaan myös sairauksista parantumisen. Aivan niin kuin sana sanoo: "Hänen haavansa ovat teidät parantaneet."

Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois. Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi. 2.Kor.11:23-31.

Tässä Jumalan sana sanoo, että ihminen voi tehdä syntiä Herran ruumiista ja verta vastaan ja siten tuottaa tuomion yllensä. Ja sana sanoo, että sen takia meidän täytyy koetella tai tutkia itseämme. Eli tutkia, onko sinulla asiat kunnossa Herran kanssa. Oletko tunnustanut mahdolliset synnit elämässäsi? Niin kuin sana sanoi: ”Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi”. Ehdotan, että olet hetken rukouksessa ja ”itsetutkistelussa” ennen kuin otat ehtoollisen, niin että saat mahdollisuuden tunnustaa syntejä, jos niitä on. Silloinhan sinulla on Herran lupaus, jonka hän on antanut sanassaan: ”Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1 Joh.1:9); Tämä varsinkin, kun otat ehtoollisen, missä uskot Jeesuksen veren sinun syntiesi edestä vuodatetuksi.

Haluan myös muistuttaa sinua, että Pyhä Henki on läsnä ehtoollisessa ja että Jumala manifestoi läsnäolonsa uskovaisessa erityisesti ehtoollisessa. Pyhä Henki asuu sisimmässämme ja Jumalan läsnäolo voi ilmetä milloin vain (Joh.7:37-39, 14:16-23, 1 Kor.6:17,19). Mutta luulen kuitenkin, että sitä tapahtuu erityisesti ehtoollisessa, luetaanpa Joh.6:48-57:

Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?". Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö. Joh.6:48-57.

No niin, nyt kun otat ehtoollisen, niin anna itsellesi aikaa rukoukseen ja itsetutkisteluun synnintunnustusta varten. Ehkä jopa voit uskossa ja kiitollisuudessa valmistautua ottamaan vastaan sairaudesta parantumisen.

Ole siunattu ehtoollisen vietossa, Aamen.

Copyright © Peter Kujala

Peter Kujala toimii sananjulistajana Ruotsissa. Pääset hänen omille verkkosivuilleen tästä: http://www.jesusmissionen.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti